etc

Making of...

Zoals collega Tom Brinckman (aka FotoTBR) al op zijn blog vermeldde (thx) ga ik wat tips geven over hoe ik tot bepaalde resultaten kwam.

Na het zien van de werken van Chase Jarvis zijn team wou ik zien of ik (met strobisttechnieken en almost no budget) tot gelijkaardige resultaten kon komen.



Intussen heb ik al gemaild naar Chase Jarvis en kreeg een aanmoedigende mail terug waarin hij mij verzekerde dat er nog projecten in de pijplijn zitten. Chase is één van de weinige professionele reclameshooters die niet te beroerd is om zijn kennis te delen met de buitenwereld, waardoor hij natuurlijk zeer geliefd is bij fotografen wereldwijd.

Hetgeen die nu volgt is slechts een leidraad en is zeker niet volledig. Daarvoor zou deze post te lang worden.

Fighting water

Wat eigenlijk het belangrijkste is is dat elementen zoals water en vuur best worden gefotografeerd voor een zwarte of green key achtergrond. Aangezien ik geen green key heb was dit dus zwart.

De badkamermuur heb ik bekleed met zwarte folie (reflecterend dus een probleem). Rechts staat een Ezbox van lastolite met een speedlite links staat een andere speedlite die kaatst tegen de muur. Aan de douchegordijnrail hangt een waterballonetje vastgeknoopt. De Softbox is bekleed met handdoeken om zowel te zorgen dat er minder reflectie in de lens is als op de reflecterende zwarte plastic.
Met draadontspanner in de linkerhand en een groot keukenmes in de rechterhand sla ik de ballon in stukken. De korte tijd van de flits bevriest het opspattende water. Dit was mijn eerste poging en verdere pogingen leverden minder bruikbare resultaten op Happy



Dit beeld diende dan worden te opgekuist zodat enkel het water nog zichtbaar is (ballon weggepoetst, en softbox)
Verder is met behulp van een S-vormige curve, de achtergrond nog verdonkerd en het water pittiger geworden.



Mezelf heb ik belicht met een softbox en 2 randlichtjes links- en rechtsachter. Via paden detoureerde ik mezelf en bracht dit beeld binnen op een foto die ik nam op een eiland in Bretagne in de valavond.



Bij de laag met het water kies je de blending modus 'lighten' zodoende toont PS enkel de lichtere pixels tov de lagen die eronder liggen.
Het zwart verdwijnt en enkel het water blijft over. Vanzelfsprekend werkt dit het beste op een donkere achtergrond.

Verder heb ik nog wat desaturatie toegepast en de kleurtonen van mezelf wat verkoeld. Een highpass sharpening in overlay modus zorgde voor extra contrast waardoor de rimlights benadrukt worden.





Fighting Fire

Voor de volgende foto heb ik wat meer elementen moeten samenvoegen.

Om te beginnen heb ik zo'n vuurwerkstokje zoals ze op verjaardagstaarten zetten gefotografeerd met extreem korte sluitersnelheid tegen een 'black key'.



Vervolgens heb ik een prop keukenpapier samen gebonden met elastiekjes en doordrenkt met Isopropanol. Deze prop heb ik op dat opgebrande zwarte vuurwerkstokje gestoken en al brandend voor een zwarte achtergrond gehouden.



De vlam was bovenaan niet perfect maar dit is op te lossen met de 'liquify' tool en 'warptransforming'.
Een S-vormige curve maakte de achtergrond zwarter en de vlam pittiger.



Voor de foto van mezelf heb ik door de softbox te gellen met CTOfilters reeds van bij het begin voor een warmte van links gezorgd. Aan de andere kant staat een gesnoote en CTB (blauw) gegelde speedlite.
Doordat ik mezelf met houtskool ingewreven had hoefde ik al niks meer te shoppen op dat vlak Happy.



Als achtergrond nam ik een snapshot van een wolken hemel die ik vorig jaar zag rond dezelfde periode als nu. (aangezien de zonsopgangen nu meer op mijn 'opstaansuur' vallen is de kans om een schoontje te zien voor mij wat groter Happy.

Terug is de 'lighten' blending modus gebruikt om de vonken zichtbaar te maken en het zwart te verbergen. De laag met de vonken is meerdere malen gekopieerd geroteerd rond de bol vuur en weggegomd waar nodig.
Voor de vuurbol zijn er eigenlijk 2 lagen de randen van de vlammen en de bol staan in een lighten modus laag en de kern van de vlam en bol staat op normal.

Verder ben ik terug aan de slag gegaan met curves en highpass sharpen overlay layers om contrasten te versterken en af te stemmen op elkaar.
Om het beeld een uniforme warmte te geven is er nog een orange photofilter adjustment layer op gesmeten.

Verder heb ik hier en daar nog kleine vignet truukjes en colourtweaks gebruikt.
Hieronder vind je nog een uitvergroot detail en een screenshot van de layerpalet met de lagen opbouw.







Ziezo de Photoshopkeuken gaat nu weer toe.
Hoop dat dit een beetje verduidelijking brengt voor de geïnteresseerden.

Groeten K.
Comments

Fighting fire

Gisteren weer aan het experimenteren geweest met het fotograferen van vuur, vuurwerk en hoe dat samen te brengen in Photoshop.
Wat mij nu doet twijfelen of dat ik mijn brandverzekeringspremie wel betaald heb Happy

Comments

Fighting water

Vandaag eens geprobeerd om met wat tips van Chase Jarvis water in te flitsen en dit beeld te mengen met een andere foto.
Misschien besteed ik een andere post aan de making of...



Een detail uit het beeld vertoont het water effect.



Comments

Making of 'Fighting in fall'

Even een paar woordjes uitleg omtrent het maken van de vorige geposte foto.
Alhoewel de foto overduidelijk gefotoshopped is, is het eigenlijk beperkt tot het samen brengen van verschillende elementen, kleuren in balans brengen en contrasten versterken.
Wat eigenlijk de belangrijkste zaak is, is de harde belichting die werd gebruikt. Dmv 2 gesnoote speedlites links en rechts zorgde ik voor hard flitslicht van de zijkanten en een hoofdlicht van bovenaf verzacht door een softbox. Alle speedlites werden voorzien van Oranje kleurgels om de kleurbalans al van in het toestel te verschuiven naar de kleur van de zonsopgang.
Met dezelfde lichtopstelling heb ik wat herfstbladeren opgegooid en gedetoureerd achterna. Indien je op een egale achtergrond hebt gewerkt kan je met de toverstaf zeer snel de achtergrond selecteren en wissen. De bladeren zijn meerdere malen gekopieerd en getransformeerd en eventueel gespiegeld. Op bepaalde delen heb ik motion blur gebruikt. Over de gehele compositie gebruikte ik een coloradjustment layer om met een consistente kleurtoning te zitten. Verder maakte ik gebruik van een highpass sharpening op het manneke om het contrast daar nog wat te versterken van de 'rimlights'.
Na zo'n dertig keer (te vroeg, te laat, te hoog of te laag...) met de zelftimer te hebben gesprongen kwam ik tot de vaststelling dat ik makkelijker op een bankje ging liggen Happy

Hieronder wat van de onbewerkte beelden die werden gebruikt.

.










Comments

Fighting in fall



Deze morgen was één van de meest spectaculaire zonsopgangen die ik ooit zag vanuit mijn flat. Ik ben naar boven gehold om er een panoramische foto (7 shots) van te maken.
Later in de dag ben ik bladeren gaan verzamelen in het bos en had ik het idee om een 'Chase Jarvis'like shoot te doen. Thuis wat bladeren opgegooid en ingeflitst, mezelf ook en alles samen geshopt. Een grotere versie kan je bekijken bij Photoshopshop.
De herfst is begonnen...

Ow, en nog de zonsopgang op zich vergeten...

Comments

Poker faces

Ik heb hier er al een eindje zitten op broeden. Ik ben altijd al een beetje fan geweest van de Sopranos en zo. Dus wou ik eens een shot in die sfeer brengen. Nu ik alle props gevonden had kon ik aan de slag. Benodigdheden voor dit shot waren 2 flitsparaplu's, 1 softbox en superclamp, pokerstuff, appelsap en een replicapistool. Setup shot vind je eronder.
I didn't get hurt in this shot!



En nog een bewerkte versie om de achtergrond te onderdrukken.






Comments

Het is geen weer meer

Dat dacht ik laatst toen ik een diehard vlinder ontdekte op de laatste zondagnamiddag van 2007. Hij was wat aan het zonnen in het stadscentrum van Lille. Waarschijnlijk was hij er heel gerust in want ik kon met mijn G5je tot op 20cm komen om een snapshotje te nemen van het beestje. Vandaag dacht ik laat ik eens een portret van een kindje dat ik eerder in december nam, opvrolijken met deze vlinder. Er zijn al andere winters geweest vroeger.

Een hogere resolutie vind u bij Photoshopshop.




Bij deze plaat heb ik veel gebruik gemaakt van de transformeertool. Om te beginnen ben ik vertrokken van een plaat van de vlinder. Het beestje zat in een danige positie dat ik hem niet frontaal kon fotograferen. Dus had ik geen mooi symmetrisch startbeeld om vanaf te vertrekken.
Dit heb ik opgelost door de vlinder vrij te stellen (met de pentool een pad gemaakt om daarna het pad te laden als selectie en daarna het omgekeerde van deze selectie wissen) om daarna hem in twee te knippen (best dat ie daar niks van weet). Ik heb hem dan gekanteld en één van de twee helften die ik minste kon gebruiken weggesmeten Deze overschietende helft heb ik dan getransformeerd>free transform tot ik een correct lijkende vleugel had (een hulp is om even de grid aan te vinken bij view) Nu kon ik de vleugel kopiëren en daarna transformeren>flip horizontal. Nu had ik een mooie symmetrische vlinder om mee te starten.



Om de vlinder een beetje te laten fladderen heb ik met de polygonal lasso tool een selectie gemaakt vanaf halfweg de vleugel tot een stuk erbuiten. Deze selectie heb ik dan gedoezeld met een featherradius van ongeveer de helft van het aantal pixels dat de vleugel bevat. Deze uiteindes van de vleugel heb ik dan een motion blur op toegepast.



Daarna ben ik verder gegaan met de transformeertool. Ik heb hem wat geroteerd. Vanaf hier heb ik dezelfde vlinder meerdere keren gekopieerd en deze kopie iedere keer op een andere manier getransformeerd zodat het niet lijkt dat het allemaal andere vlinder is. Hiervoor heb ik deze soms met transform>perspective en scale en verdere rotation bewerkt. Om de illusie van verschillende vlinders verder te versterken heb ik op sommige vlinders een adjustmentlayer voorzien waarmee ik ze individueel van kleur heb veranderd. Voor de twee vlinders die voor het kindje vliegen was het nodig om een schaduw te voorzien via drop shadow.



Voor ik de vlinder heb geblurred heb ik er een kopietje van gemaakt en deze bewaard in een aparte laag. Deze kopie heb ik dan gebruikt om een selectie van te maken en te vullen met wat oranje. Deze gekleurde vleugels heb ik daarna meerdere malen gekopieerd en verkleind. Iedere keer heb ik deze van een andere kleur (coloradjustmentlayers) voorzien en ook van een andere outerglow.



Om af te ronden heb ik nog een foto met wolken achter het meisje gestopt en deze gemixt met lichtstralen en een kleurverloop.
Zoals je ziet kan je met de transform tool veel leuk dingen doen. Hoop dat dit voor iemand een hulp kan zijn.

Groeten Kristof
Comments

Doe maar uw goesting



Dat is wat ik het liefste hoor als mensen mij vragen om een shoot of ontwerp te maken. Dan gebeurt het dat ik een eindje zit te malen op iets en het komt maar niet of traag, maar soms komt het direkt. Deze maal kwam het direkt. Een vriend vroeg mij om hun kerstkaartje te maken met hun twee kinderen erop. Ik herinnerde mij hun slee die al in een lange tijd niet meer was gebruikt en dacht daar direkt iets mee te doen. Dus vorige zondag langsgeweest en daar het meubilair even herschikt tot ik wat ruimte had. Ik had het idee om een hoop dekbedden op de grond te vormen tot een klein heuveltje en daarboven een groot wit laken te leggen met daarbovenop de slee. De rest zou uit de digitale trukendoos moeten komen. Mijn tweede idee was een nachtelijk sfeertje te faken. Ik heb de kindjes van voor met een oranjefilter ingeflitst door een witte paraplu en achteraan met een blauwfilter door een zelfgemaakte grid. Het heeft een warme gloed vanvoor en een koude nachtelijke gloed op de rug. Thuisgekomen heb ik de rest in photoshop geklaard met als enige beschikbare materiaal een foto die ik vrijdag nam van een paar berijmde boomtoppen. Met wat 'wolkenfilters' en nog vele andere bewerkingen heb ik in verschillende stappen de nachthemel gemaakt, de bomen er bij gestopt, de achterste sneeuwheuvel gemaakt met de onderandere de 'Warptool' (dit is echt één van de grootste troeven in photoshop). Daarna heb ik het nog laten sneeuwen en heb ik de kindjes nog wat snelheid gegeven. Ik vond het eens een goed idee om eens wat basis materiaal mee te geven in deze post zodat je eens ziet hoe de stappen in elkaar zitten.

Merry Christmas to all!!!







Comments

Leiloo: postprocessing met koffie

Volgende maand wordt mijn petekindje 2 jaar. Dus hebben we eens de koppen bij elkaar gestoken om te kijken wat we eens konden doen met een eerder genomen portret van Leiloo. De originele achtergrond van de foto sprak niet aan. Na wat zoeken in mijn foto's van de laatste weken kwam ik uit op een foto van een speciale boom in de duinen. Het plan was om er een sepia uitvoering van te maken, een beetje in de stijl van de film 300. De uiteindelijke foto is een composite geworden van 2 shots om Leiloo samen te stellen, een shot van de duinen en een foto van een structuurtje. Het structuurtje is een wit papier dat bespat werd met koffie, met een penseel heb ik de koffie wat verspreid over de gehele pagina. Daarna heb ik dit papiertje in de oven gestopt voor 5 minuten. Dit heb ik daarna nog eens herhaald. De foto's heb ik daarna gedesatureerd en een bruine tint gegeven en gemixt met de koffiestructuur. Daarna heb ik het contrast geboosted en filmkorrel toegevoegd en de scene gedodged en geburned tot een dreigend resultaat. Als laatste stap heb ik nog wat lichtstralen toegevoegd om het zonlicht die er in de oorspronkelijke foto was te simuleren. Met als resultaat de onderstaande foto. Een grotere versie is te vinden onder 'photoshop'shop

Comments

De oogst is binnen!

't is een klassiek beeld maar ik vond deze wel eens de moeite om een Black and White touch te geven.
Deze heb ik genomen aan de voet van de 'Mont des Cats'.

Comments

Meer dan plaatjes

U bent op de fotoblog terechtgekomen van freelance fotograaf en grafisch ontwerper Kristof Pattyn uit Roeselare. De blog bevat nieuwe werkjes, softwaretips (appleminded), belichtingstips, reisverslagjes en foto's

Kijk zeker ook eens op de site om per categorie wat voorbeelden van foto's te bekijken

Voor nog meer foto's kan u ook kijken bij de flickrpagina hier onderaan.

Welkom op de vernieuwde site van Grafiek & Foto Kristof Pattyn

Grafiek en Foto Kristof Pattyn biedt u fotografie en grafisch ontwerper op freelancebasis.

Kijk gerust eens rond op de site en ontdek of ik voor u iets kan betekenen. Bij de INFO pagina vindt u alle gegevens om mij te bereiken. Alvast bedankt voor uw bezoek!

contact form icon
www.flickr.com
This is a Flickr badge showing public photos and videos from Kristof.pattyn. Make your own badge here.